"1914-1922: Το Χρονικό Της Μικρασιατικής Καταστροφής": Αυθεντική Απόδοση Με Μελάνι Και Συναίσθημα!
Έχουμε χρόνο για εισαγωγή;
Σε αυτό το άρθρο δε θα μιλήσουμε για κινηματογραφική ταινία, μήτε για θεατρική παράσταση. Πιστοί στην αρχική μας υπόσχεση, αυτή η δημοσίευση είναι αφιερωμένη σε έντυπο υλικό. Είναι βιβλίο; Δεν μπορούμε να απαντήσουμε θετικά λαμβάνοντας υπόψη την παραδοσιακή έννοια αυτού. Αναμφίβολα ανήκει εντούτοις στην έντυπη οικογένεια και συγκεκριμένα στην κατηγορία του αποκαλούμενου «Graphic Novel». Ο λόγος λοιπόν για την επικών διαστάσεων και εύρους έκδοση του εκδοτικού οίκου «Byzantine Tales» με τίτλο: «1914-1922: Το Χρονικό Της Μικρασιατικής Καταστροφής». Πάμε να δούμε μέσα από το σχέδιο της Χρυσαυγής Σακελλαρόπουλου και την αφήγηση του Σπύρου Θεοχάρη, και με χρονολογική σειρά πως το όνειρο της εθνικής εδαφικής ολοκλήρωσης μετατράπηκε σε εφιάλτη και τραγωδία.
Υπόθεση;
«Η πένα της σχεδιάστριας»:
Η διάταξη των κάδρων στις σελίδες
παρουσιάζει ιδιαίτερη ποικιλία.
Η κλασική φόρμα που χωρίζει σε ισομερή κομμάτια την εκάστοτε σελίδα σε σημεία εγκαταλείπεται και υιοθετείται μία δυναμική γραμμή. Τα κάδρα εμπλέκονται το
ένα μέσα στο άλλο και πλαισιώνονται από ενημερωτικούς χάρτες, ενώ ιστορικά
πρόσωπα μιλούν στον/στην αναγνώστη-στρια. Τα πρόσωπα των χαρακτήρων
παρουσιάζονται με εύπεπτη και ομαλή σχεδίαση, ενώ δίνεται ξεχωριστή βάση
στον περιβάλλοντα χώρο. Αυτός είτε θα είναι το εξωτερικό ενός ιστορικού
χώρου, όπως η προβλήτα της Σμύρνης, τα αρχαία ερείπια της Περγάμου,
οι εκκλησίες της Πόλης, είτε εσωτερικού, όπως κλασικά αρχοντικά και
πανδοχεία της εποχής. Όλες οι απεικονίσεις βασίζονται σε υλικό της εποχής, με
την Χρυσαυγή Σακελλαρόπουλου να φθάνει στο σημείο να επανασχεδιάζει ιστορικές φωτογραφίες
που τραβήχτηκαν τότε για μεγαλύτερη πιστότητα.
«Η πένα του αφηγητή»:
Η μεγάλη νίκη ωστόσο σημειώνεται στην
αποσαφήνιση του ιστορικού πλαισίου.
Η λογική χρονική σειρά επιτρέπει σε όλους και όλες να ακολουθήσουν την ιστορία
και να την κατανοήσουν. Βέβαια, δε λείπουν οι μικρές και ίσως μελανές
λεπτομέρειες της ιστορίας. Τα πάθη του Εθνικού Διχασμού που οδήγησαν σε
συστηματικές δολοφονίες, τα εγκληματικά πολιτικά και στρατηγικά λάθη στο
μέτωπο, οι ευκαιρίες που δεν αξιοποιήθηκαν ούτε λίγο πριν από το τέλος, είναι
όλα εκεί! Γίνεται συνειδητά η προσπάθεια να εξηγηθεί πως οδηγηθήκαμε στην
καταστροφή και η απόπειρα στέφεται υπό πλήρη επιτυχία.
«Λίγο πριν την τελευταία
σελίδα»:
Ο μήνας Μάιος φέρει δύο επετείους μαζί του. Στις 14/5/1919 γίνεται η απόβαση του Ελληνικού στρατού στην Σμύρνη και η εκπλήρωση του ελληνικού πεπρωμένου είναι ένα βήμα πιο κοντά. Στις 19/5/1919 φθάνει ο αιμοσταγής Κεμάλ στη Σαμψούντα και αρχίζει το εκδικητικό του έργο, που μόνο στην ευρύτερη περιοχή του Εύξεινου Πόντου τα καταγεγραμμένα θύματα αριθμούν τους 353.000. Σήμερα, θυμόμαστε τους Έλληνες του Πόντου που βασανίστηκαν, βιάστηκαν και εκτελέστηκαν. Δε ξεχνάμε τη γενοκτονία που συντελέστηκε στους ανθρώπους μας από τους Νεότουρκους, αλλά ούτε και την ηρωική αντίσταση. Ένα νέο ’21 γράφτηκε στα βουνά του Πόντου, αντάξιου του προκατόχου του, μόνο που έληξε με ξεριζωμό και πόνο. Η επιβίωση του ποντιακού ελληνισμού στέκεται ως απόδειξη ότι οι ρίζες μας είναι δυνατές και κανένας δυνάστης δε θα καταφέρει να τις ξεριζώσει από τη συλλογική μας μνήμη.
Την πατρίδα μ’ έχασα,
Έκλαψα κι επόνεσα!
Λύουμαι κι αροθυμώ
[όι, όι! Όι, όι!]
Ν’ ανασπάλω ’κ’ επορώ!
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Επ, μη ξεχνάς να σχολιάσειςςς