«Επικίνδυνη Αποστολή 6: Η Πτώση» (2018): Η Μικρή Οδύσσεια του Μεγάλου Κρούζ!

Έχουμε χρόνο για εισαγωγή;

Με αυτό το άρθρο ολοκληρώνεται και το δεύτερο μέρος του αφιερώματος μας στο συνολικό κινηματογραφικό έργο του Τόμ Κρούζ γενικά και των «Επικίνδυνων Αποστολών» του ειδικά. Είδαμε με ποιον τρόπο άρχισε, την εξέλιξη του, την πτώση του και τελικά την επανεφεύρεση του. Με αυτό το έκτο φιλμ ολοκληρώνεται η δεύτερη τριλογία και η σειρά γνωρίζει το μέγιστο των δυνατοτήτων της. Ο λόγος λοιπόν για ένα από τα καλύτερα έργα του έτους του, που φέρει τον τίτλο: «Επικίνδυνη Αποστολή 6: Η Πτώση» (Mission Impossible: Fallout, 2018). Πάμε να δούμε με ποιον τρόπο η πιο απλή ιδέα μπορεί να μεταφερθεί επί της οθόνης με τον πιο ξεχωριστό τρόπο και πως ο τραυματισμός του Κρούζ έφθασε να αποτελεί σκηνή της ταινίας.

Πλοκή;

Βρισκόμαστε στο Βερολίνο της Γερμανίας, όπου ο Ίθαν Χάντ μαζί με την ομάδα του έχει αναλάβει μία διαπραγμάτευση, η οποία εμπεριέχει πυρηνικές κεφαλές που φέρουν στο εσωτερικό τους πλουτώνιο. Η αποστολή εκτίθεται και οι κεφαλές καταλαμβάνονται από την εγκληματική ομάδα των «Αποστόλων», φανατικών ακόλουθων της αναρχίας και του χάους της έννομης τάξης. Η άρνηση του Ίθαν να θυσιάσει την ομάδα του έθεσε τον κόσμο σε κίνδυνο, μην του δίνοντας την επιλογή να διαλέξει την επόμενη του αποστολή. Μέσα σε ένα κλίμα ασφυκτικών περιθωρίων, στρατιωτικού άλματος «Halo», αποδράσεις, καταδιώξεις και πτώσεις, ο Ίθαν Χάντ θα αντιμετωπίσει την ίδια την υπόσταση του χρόνου για να σώσει τον κόσμο του.

«Στην καρέκλα του σκηνοθέτη»:

Το έκτο φιλμ μίας σειράς είθισται να ολοκληρώνει τους προκατόχους του. Οι «Επικίνδυνες Αποστολές» όμως δεν ακολουθούν αυτή την πεποίθηση και σταθερά. Για πρώτη φορά, ο κύριος υπεύθυνος του προηγούμενου έργου γυρίζει ευθύς στη θέση ευθύνης και στην καρέκλα του σκηνοθέτη. Ο Κρίστοφερ Μακουόρι απέδειξε έμπρακτα την αξία του και ο Τόμ Κρούζ επέμενε στη συνέχεια της συνεργασίας του. Ο καλλιτέχνης βέβαια, ακολουθώντας την παράδοση της σειράς επιθυμεί να αποδώσει μία ταινία που να διατηρεί την πεπατημένη, να είναι δηλαδή ξεχωριστή. Αυτός είναι ο λόγος που η απόχρωση στην παλέτα της φωτογραφίας παρουσιάζεται εμφανώς διαφοροποιημένη. Τα θερμά χρώματα του «Μυστικού Έθνους» αντικαθίστανται από ουδέτερους, ψυχρούς συνδυασμούς. Η ιστορία αυτή τη φορά δε θα είναι μία ανάλαφρη περιπέτεια. Αντιθέτως, θα είναι αγωνιώδης, ασφυκτική, οριακή και με συνέπειες που βαραίνουν και στοιχίζουν στις εκατέρωθεν πλευρές.

Στα πλαίσια του τελευταίου, πράγματι η πλοκή, αν και απλοϊκή στον πυρήνα της, μεταφέρεται με έναν δεξιοτεχνικό τρόπο. Μακουόρι και Κρούζ ανατρέχουν στο μακρινό και πρόσφατο παρελθόν για να αντλήσουν έμπνευση. Αυτός είναι ο λόγος που βλέπουμε να γίνονται αναφορές στην εκτενέστατη σκηνή καταδίωξης στη Γαλλία σε φιλμ όπως το «French Connection» (1971) «True Lies» (1994), το «Ronin» (1998) και το «The Man From Uncle» (2015). Η υπόθεση βασίζεται στη δράση και αυτή υπηρετεί με τον καλύτερο δυνατόν τρόπο. Αυτό σημαίνει ότι ο Τόμ Κρούζ θα πάει το κορμί, αλλά και την παραγωγή στα άκρα μέχρι να πετύχει την τελεία λήψη. Για πρώτη φορά στην κινηματογραφική οθόνη βλέπουμε το αποκαλούμενο «HALO» άλμα. Πρόκειται για μια πτώση με αλεξίπτωτο στρατιωτικών προδιαγραφών από υψόμετρο 25.000 ποδιών. Για να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα ο Κρούζ πήδησε πάνω από 100 φορές καταφέρνοντας το ακατόρθωτο.

Τα ακραία σκηνικά όμως δεν τελειώνουν εκεί! Ο ερμηνευτής θα βρεθεί κυνηγημένος στους δρόμους του Παρισιού, με τον σκηνοθέτη να τον ακολουθεί κατά πόδας και να κουμπώνει την κάμερα του πάνω στη μοτοσικλέτα του. Ο χαρακτήρας του θα κληθεί να προβεί σε καταδίωξη με ελικόπτερα, γεγονός που επιτρέπει στον Τόμ Κρούζ να λάβει άλλο ένα δίπλωμα, αυτό της πιστοποιημένης οδήγησης ελικοπτέρου. Η σεκάνς που καλύπτει την δράση μεταφέρεται με αγωνία και αμεσότητα, όσο ο χρόνος κυλάει αντίστροφα κατά της θέλησης των ηρώων. Καταλήγει σε βράχο στην Νορβηγία (εντός του έργου είναι το Κασμίρ), όπου οι θεατές γίνονται μάρτυρες μίας από τις πιο γεμάτες σκηνές που έχει η σειρά. Αν και αποτελεί μία κοινότυπη στιγμή κλιμάκωσης σε ταινία δράσης, για άλλη μία φορά οι λεπτομέρειες κάνουν την διαφορά, καθώς δε σταματά η σύνδεση και κατ’ επέκταση η ανάπτυξη του χαρακτήρα του Ίθαν Χάντ.

«Στο σετ του ηθοποιού»:

Στον πρωταγωνιστικό ρόλο για πολλοστή πια φορά συναντάμε τον έναν και μοναδικό Τόμ Κρούζ. Σε αυτό το σημείο της καριέρας του γνωρίζει πλέον τι μπορεί να δουλέψει υπέρ του, αν και δε χάνει χρόνο να πειραματιστεί. Με συνοδοιπόρο τον Έντουαρντ Ζούικ φέρνουν το δεύτερο μέρος της διλογίας του Τζάκ Ρίτσερ με τίτλο: «Jack Reacher: Never Go Back» (2016). Θα ακολουθήσει η επανέκδοση της «Μούμιας» και της απόπειρας της εταιρείας παραγωγής της «Universal» για εγκατάσταση δικού της κινηματογραφικού σύμπαντος, που θα σχετιζόταν με τα «γνωστά» τέρατα της κλασικής εποχής. Η δοκιμή δε θα πετύχει, αλλά ο Κρούζ θα βγει αλώβητος από τη φαινομενική αποτυχίας. Τέλος, και λίγο πριν εισέλθουμε στο 2018, ο ηθοποιός θα βρεθεί να λαμβάνει σκηνοθετικές οδηγίες από τον Ντάγκ Λίμαν στο βιογραφικό φιλμ με τίτλο: «American Made» (2017).

Αναφορικά με την ερμηνεία του στην προκειμένη περίπτωση λίγα πράγματα έχουν απομείνει να ειπωθούν. Μεγαλώνει με τον ρόλο του, και ο ρόλος του μεγαλώνει μαζί του. Το πλαίσιο δεν του επιτρέπει να αναδείξει ένα πιο ανάλαφρο προφίλ. Τα κίνητρα του χαρακτήρα του είναι προσωπικά και ο ίδιος αισθάνεται ένα πρωτόγνωρο ίσως συναίσθημα, αυτό του φόβου. Δεν φοβάται για τον ίδιο, αλλά για τους ανθρώπους του, και αυτό ακριβώς τον κινεί να φθάσει στα άκρα. Τα γυρίσματα δεν ήταν εύκολη υπόθεση. Μιλήσαμε για τα δεκάδες άλματα, δεν αναφερθήκαμε όμως στον προσωπικό του τραυματισμό στον αστράγαλο κατά τη λήψη ενός άλματος ανάμεσα σε δύο κτίρια. Η παραγωγή καθυστέρησε εξαιτίας αυτού, αλλά ο Κρίστοφερ Μακουόρι διατήρησε αυτούσια την σκηνή για να μη χαθεί ο κόπος του πρωταγωνιστή του.

Η πλειοψηφία των συμπρωταγωνιστών του επιστρέφουν, ενώ υπάρχει χώρος και χρόνος για να εισαχθούν καινούργιοι. Ένας από αυτούς είναι και το νέο αντίπαλο δέος του «Χάντ», ο χαρακτήρας του Χένρι Κάβιλ με το όνομα «Τζόν Λάρκ». Εντός των πλαισίων του έργου έχει διττό ρόλο και πρόκειται για ανταγωνιστή που ξεπερνάει τον ήρωα, καθώς είναι νεότερος, ισχυρότερος και με περισσότερους πόρους. Μιλώντας για αντιπάλους, ο Σόν Χάρις επιστρέφει στον ρόλο του «Σόλομον Λέιν» και ενσαρκώνει μία πιο εκδικητική και εφιαλτική εκδοχή του χαρακτήρα του.

Ο ήρωας μας όμως δε μένει μόνος του να αντιμετωπίσει τους κινδύνους. Στο πλευρό του επιστρέφει η Ρεμπέκα Φέργκιουσον στον ρόλο της ως «Ίλσα Φάουστ». Σε αυτό το σημείο της σειράς μπορεί να μην αποτελεί τη μυστηριώδη «femme fatale», αλλά είναι με βεβαιότητα ένας εξωτερικός παράγοντας-συνεργάτης της ομάδας με αρκετό ενδιαφέρον. Ο Σάϊμον Μπέγκ στον ρόλο του «Μπέντζι» δεν χάνει χρόνο και αναπτύσσεται περαιτέρω. Οι κωμικές του στιγμές είναι πλέον εξαιρετικά οριοθετημένες με τον χαρακτήρα του να εξελίσσεται σε έναν μεστό αντίστοιχο. Ο Βίν Ρέϊμς ακολουθεί τον Τόμ Κρούζ και συμμετέχει σε άλλη μία κινηματογραφική περιπέτεια στον ρόλο του «Λούθερ».

Τέλος, ο Άλεκ Μπάλντγουιν ως νέος διευθυντής της «IMF» επιστρέφει και μονοπωλεί το ενδιαφέρον σε συγκεκριμένο σημείο της ταινίας. Η Βανέσσα Κίρμπι είναι μία από τις τελευταίες προσθήκες σε ρόλο-έκπληξη! Ο χαρακτήρας της είναι ένας από τους πολλούς συνδετικούς κρίκους που ενισχύουν την αίσθηση ενός συμπαγούς κινηματογραφικού συνόλου.

Cut! It’s a wrap:

Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι το έκτο στη σειρά φιλμ είναι και το καλύτερο. Δεν έχει μήτε σφάλματα, μήτε ψεγάδια, ενώ τόσο η σκηνοθετική προσέγγιση, όσο και η ερμηνευτική ισορροπούν σε τέλεια αρμονία και συμφωνία. Οι ήρωες μας είναι ευάλωτοι, τρωτοί, ενώ οι ανταγωνιστές ορίζουν τους κανόνες του παιχνιδιού, γεγονός που διαμορφώνει ένα πλαίσιο αβεβαιότητας για την τύχη τους. Συγκεκριμένα, ο Κρούζ είχε συγκρίνει τις περιπέτειες του «Ίθαν Χάντ» με εκείνες του ομηρικού ήρωα «Οδυσσέα». Δεν είμαστε εδώ για να συμφωνήσουμε ή να διαφωνήσουμε μαζί του, αλλά για να ολοκληρώσουμε και να κλείσουμε λέγοντας πως ο «Ίθαν Χάντ» κατάφερε μέσα από την «Πτώση» του να εγερθεί πιο ψηλά από κάθε άλλη φορά.

Θα έβαζα κατ' επιλογή ένα 9,5/10 σε κλίμακα μέτρησης «αυτά μου αρέσουν».


Διάρκεια: 2 ώρες και 27 λεπτά

Είδος: Κατασκοπικό δράσης

Σκηνοθεσία: Κρίστοφερ Μακουόρι

Πρωταγωνιστές: Τόμ Κρούζ, Χένρι Κάβιλ, Ρεμπέκα Φέργκιουσον, Σόν Χάρις, Σάϊμον ΠέγκΒίν Ρέϊμς, Άλεκ Μπάλντγουιν

#ΓιώργοςΤοκμακίδης #GiorgosTokmakidis #Blog #WritersOfTheDigitalRoundtable #Writehood #Άποψη #Κριτική #Κινηματογράφος #ChristopherMcQuarrie #MissionImpossible6 #Fallout #Action #SpyThriller #TomCruise #HenryCavill


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις